Selasa, 8 Disember 2015

DAPATAN TEMURAMAH (ETNIK SARAWAK)

23.10.15

Assalamualaikum w.b.t

Jumaat, 9.00 p.m. Hari ini merupakan hari yang kami nantikan untuk lakukan interview bersama responden yang kami pilih. Kami mengambil tarikh dan masa ini disebabkan menghormati jadual kakak responden tersebut yang mempunyai jadual agak padat disebabkan statusnya sebagai seorang pelajar Universiti sama seperti kami. Interview kami dijalankan pada waktu malam dan bertempat di Gazebo Blok 4, Kolej Jasmine, Puncak Perdana berikutan responden kami hanyalah seorang kakak senior di sini. Semua maklumat yang kami dapat hasil daripada interview dengan Vivian sendiri.

            Soalan interview kami mulakan dengan bertanya mengenai latar belakang kakak tesebut. Namanya Vivian anak Gramong, berumur 22 tahun, student Part 5 di UiTM Puncak Perdana dan merupakan pelajar jurusan Pengurusan Rekod sama seperti kami JJ. Vivian berasal dari Sarikei, Sarawak, merupakan kaum Iban dan beragama Kristian Arsi (Roman Katolik). Vivian merupakan anak ke-2 daripada tiga orang adik beradik.



Soalan kami berdasarkan soalan-soalan budaya material (kebendaan). Pertamanya kami tanya mengenai makanan tradisi bagi orang Sarawak .Antara makanan tradisi yang popular seperti umai yang ada banyak di Mukah yang berlauk udang @ isi ikan, ayam pangso @ ayam masak dalam buluh, mee kolok, laksa Sarawak dan banyak lagi. Bagi kuih tradisional yang biasa dimakan atau buat pula ialah kek lapis Sarawak, apam, roti jala manis yang digoreng, kuih deram @ kuih telinga keling, dodol yang gunakan daun dan muruku.

Makanan tradisional bagi etnik Sarawak

Selain itu, bagi pakaian tradisional pula, bagi masyarakat Iban pakaian tersebut boleh dipakai oleh lelaki dan perempuan. Bagi pakaian perempuan, aksesorinya lengkap dari atas kepala hingga ke kaki. Menurut Vivian lagi, kini semua orang sudah mampu untuk membeli satu set pakaian tradisional tersebut dan kebanyakkannya ada mempunyai pakaian kecuali bagi yang kurang mampu untuk membelinya secara satu set boleh membelinya satu-satu dahulu kerana harganya yang agak mahal. Tetapi kebanyakannya sekarang sudah ada set yang tiruan dan berbeza dengan yang asli yang menggunakan besi dan set-set tersebut memang berat. Yang tiruan kebiasaanya dibuat daripada aluminium dan agak berkilat tetapi harganya tetap mahal seperti biasa. Kebiasaannya dipakai pada waktu perayaan, majlis perkahwinan dan juga kadang kala dipakai ketika majlis sambut menteri di tempat mereka. 

Pakaian tradisional wanita Iban


Pakaian tradisional lelaki Iban


Bagi pakaian semasa kematian pula adalah sepeti baju biasa tetapi perlu berwarna gelap sebagai simbolik menghormati si mati dan keluarga.

Antara alat-alat tradisional yang digunakan oleh masyarakat Iban dan antaranya yang digunakan sewaktu berperang ada banyak seperti sangkuh (lembing) yang terdapat beberapa jenis mata lembing, sumpit yang ada racun, serampang tiga mata untuk berburu, dan juga parang yang terdapat beberapa bilah mata.

                                      Bilah-Bilah mata yang ada

Bagi alat musik pula, antara yang Vivian tahu adalah seperti Tawak (gong) dibuat dari perunggu berbentuk bulat, Engkromong ialah gong kecil diperbuat daripada perenggu berbentuk periok dan merupakan lapan buah gong bagi satu set diatur berbaris di atas para yang panjang, Bebendai ialah gong kecil yang tergantung dan berbentuk bulat serta membukit di tengah dan juga Ketebung iaitu drum yang boleh diketuk dari satu sudut sahaja dan diperbuat daripada bahan semulajadi dan yang terakhir ialah Sape yang berbentuk seperti gambus panjang bertali empat, badannya panjang dan berbentuk hampir empat segi. Antara gambar-gambar yang disediakan adalah seperti di bawah.

                                       Alat-alat musik bangsa Sawarak

Soalan seterusnya lebih kepada soalan-soalan budaya non-material (bukan kebendaan). Menurut Vivian, terdapat banyak bangsa yang ada di Sarawak dan antara yang dia tahu ialah Iban, Melayu, Cina, India, Muru, Kadazan, Bidayuh, Ulu, Punan, Penan, Belagau, Selaku dan banyak lagi dan Vivian merupakan bangsa Iban.

Seterusnya, antara perayaan yang disambut ialah Hari Gawai, Kristmas, Tahun Baru Cina dan pelbagai dan mereka akan menyambut semua jenis perayaaan tetapi bagi Vivian yang beragama Kristian, dia hanya menyambut perayaan Hari Gawai, Kristmas dan kadang kala menyambut Tahun Baru Cina kerana Vivian tinggal di rumah panjang yang juga terdapat penghuni rumah panjang yang berbangsa Cina.

Menurut Vivian antara tarian yang ada di Sarawak dan tidak kira bangsa ialah seperti tarian Ngajat, Sumazau, Joget Inang, Opera Cina, Tarian Naga dan banyak lagi. Bagi Vivian yang berbangsa Iban, dia akan melakukan tarian Ngajat yang ditarikan semasa pesta menuai di Sarawak sebagai persembahan yang menujukkan kegembiraan meraikan pesta menuai tersebut dan meraikan tetamu yang datang dan pada Hari Gawai.

Terdapat banyak pantang larang yang diamalkan seperti tidak boleh memotong kuku pada waktu malam, makan mesti dalam keadaan bersila, masuk rumah jiran buka selipar walaupun dalam satu rumah panjang.

Seterusnya, kepercayaan yang masih sesetengah penghuni rumah panjang ikuti sehingga kini ialah berkaitan headhunter iaitu tengkorak-tengkorak lama pahlawan terdahulu yang berperang yang dianggap berharga kerana mereka sanggup mati untuk mempertahankan kawasan mereka. Headhunter juga ada unsur-unsur mistik dan bagi kepercayan penghuni rumah panjang, jika headhunter tersebut dibuang, akan merasakn seperti sia-sia sahaja pengorbanan pahlawan terdahulu yang bermati-matian untuk menewaskan musuh-musuh. Headhunter tersebut ada pantang larangnya tersendiri seperti jika tidak menjaga headhunter itu betul-betul, ada kemungkinan yang headhunter tersebut akan kacau penghuni rumah panjang yang tidak menjaga mereka. Sesetengah penghuni rumah panjang masih ada yang menyimpan headhunter yang diletakkan dan digantung di ruang legar rumah. Menurut Vivian lagi, mengikut kepercayaan orang-orang dahulu, mereka akan mengasapkan headhunter sebagai tanda memanaskan roh-roh tersebut ataupun seperti melayan orang yang masih hidup. Kadangkala penghuni rumah panjang akan memberikan rokok kepada headhuner atau hidupkan api kecil dibawah headhunter tersebut untuk mengasapkannya.

Selain itu, kepercayaan lain bagi bangsa Iban adalah seperti pada waktu mereka ingin membenih atau menabur benih di sawah, mereka percaya perlu melumur tangan mereka dengan rumput dan tanah yang ada di bendang untuk dijadikan sawah tersebut tetapi perlu dilakukan pada malam sebelum menabur benih. Mereka percaya dengan berbuat demikian, tanaman mereka tidak akan diganggu serangga, tidak dilanda musibah dan akan mengeluarkan hasil tanaman yang banyak. Seterusnya, mereka percaya terdapat burung tertentu yang jika ia berbunyi akan memberikan petanda kepada mereka seperti jika ingin keluar atau berpindah rumah jika terdapat burung berbunyi bermakna ada petanda yang tidak baik akan berlaku dan mereka akan duduk sahaja di rumah.

Bagi bentuk seni bina yang popular bagi masyarakat Iban ialah rumah panjang dimana beberapa keluarga akan duduk di satu panjang yang sama dan mereka adalah dari keluarga atau saudara-mara yang dari keturunan yang sama sahaja akan mendiami rumah panjang tersebut. Tetapi menurut Vivian, rumah panjang sekarang tidak seperti rumah panjang dahulu dimana kerana sekarang sesiapa sahaja yang ingin membuat rumah di rumah panjang boleh duduk bersama walaupun tidak bersaudara tetapi perlu memberitahu tuoi rumah dahulu ataupun ketua rumah. Kini, penghuni rumah panjang berbeza dengan dahulu yang sangat mengutamakan puak-puak tersendiri. Rumah panjang zaman ini sudah menggunakan simen bagi memisahkan satu rumah dengan satu rumah yang lain tetapi tetap bersambung berbeza dengan dahulu yang hanya gunakan kayu-kayu sahaja sebagai dinding rumah. Sekarang rumah dipisahkan dengan dinding simen tetapi reka bentuk dalam rumah sama sahaja seperti rumah biasa. Rumah panjang ini juga tiada had rumah yang boleh bercantum.
                                      Rumah panjang bagi masyarakat Iban

Soalan seterusnya beralih pula kepada permainan tradisional etnik Sarawak dan bagi Vivian yang berbangsa Iban, dia mengatakan kebanyakkan permainan tradisional mereka sama sahaja seperti kita masyarakat Melayu seperti layang-layang, ting-ting, congkak, gasing dan sebagainya.

Bagi majlis perkahwinan pula, tidak kisah jika dilakukan secara besar-besaran atau kecil-kecilan tetapi mereka perlu ada saksi iaitu terdiri daripada penghulu, tuoi rumah @ dikenali sebagai tuan rumah panjang, ibu bapa pengantin lelaki dan perempuan. Bagi orang Iban yang ada agama, mereka perlu membuat VOW @ lebih dikenali sebagai sumpah kawin antara pengantin di gereja atau bagi masyarakat Melayu dipanggil sebagai akad nikah. Adat perkahwinan dimulakan dengan adat merisik dengan cara lelaki akan membawa ibubapanya berjumpa dengan pihak perempuan walaupun kedua belah pihak sudah tahu yang anak mereka sama-sama bercinta, tetapi adat merisik tetap dijalankan. Semasa merisik juga perlu ada tuoi rumah supaya tuoi yang akan memberikan tarikh @ berapa lama tempoh yang pengantin perlu tunggu sebelum menjalankan majlis perkahwinan dan adat ini masih diamalkan di sesetengah kampung di Sarawak.

Setelah itu, adat menyarung cincin diadakan dan seterusnya tetamu yang hadir akan diberikan air pengantin yang berupa tuak @ arak dan sebagai tetamu tidak boleh menolak pemberian air tersebut kerana akan dianggap seperti kurang ajar. Tetapi pemberian itu juga diberikan kepada tetamu dengan cara yang baik dan jika beragama Islam tidak akan diberikan air tersebut. Begitu juga dengan budak kecil dan ibu mengandung. Meminum air tersebut dianggap sebagai penghormatan kepada pasangan pengantin. Dan seperti majlis-majlis biasa dimana akan ada majlis makan dan juga tarian.


Majlis perkahwinan bagi kaum Iban

Semasa proses berkahwin akan diadakan Uwai iaitu satu proses untuk memilih siapa antara suami dan isteri yang perlu hidup dengan keluarga yang diuwai. Sebagai contoh, jika suami yang menguwai si isteri bermakna suami perlu hidup bersama keluarga si isteri dan menentukan si suami adalah milik keluarga si isteri dan apabila suami meninggal, upacara pengkebumian akan diadakan disebelah keluarga isteri tetapi suami boleh sahaja pulang menjenguk keluarga sendiri dan begitulah pula sebaliknya bagi isteri yang menguwai suami kerana ini sebagai kepastian siapa yang akan menguruskan mayat si isteri @ suami apabila meninggal nanti. Bagi agama Vivian iaitu Roman Katolik, memang diwajibkan bagi suami untuk menguwai isteri kerana dalam Bible mereka mengatakan lelaki perlu tinggalkan keluarga untuk memenuhi kehidupan isteri.

Setelah selesai majlis perkahwinan, pada keesokan paginya, pengantin perempuan perlu pulang ke rumah keluarga suami dan perlu tinggal selama 3 hari 3 malam sebagai tanda menghormati ibubapa suami kerana telah membesarkan anak mereka (suami) sebaik mungkin dan selepas 3 hari tersebut, barulah pengantin perempuan boleh pulang ke rumah keluarga sendiri.

Seterusnya berkaitan adat semasa kematian, upacara untuk si mati akan diadakan selama 3 hari 2 malam kerana keluarga si mati akan menunggu saudara-mara yang jauh untuk pulang melawat si mati. Pada malam kedua, semua orang di rumah panjang akan datang bagi melawat dan meratapi si mati dan wajib memberi sedikit bantuan kepada keluarga si mati dari segi bantuan duit.  Bagi adab Iban, pada subuh hari ketiga barulah mayat akan dihantar ke tanah perkuburan dan mayat akan ditanam. Proses menguruskan kubur si mati akan dilakukan oleh pihak lelaki dan selepas beberapa tahun, akan diadakan adat menghormati si mati. Keluarga si mati akan melakukan satu upacara yang dipanggil Gawai Hantu dimana mereka akan mencantikkan lagi kubur si mati dengan cara menyimen atau letakkan mozek dan selepas daripada Gawai Hantu tersebut merupakan simbolik bahawa mereka tiada kaitan lagi dengan roh si mati dan roh tersebut tidak akan datang atau menganggu dalam mimpi  keluarga mereka lagi.

Bagi proses berkabung pula dalam masa seminggu atau 2 minggu si mati meninggal, masyarakat di rumah panjang tersebut tidak boleh menyanyi, dengar lagu atau menonton tv atau membuat bising bagi menghormati keluarga si mati.

Bagi masyarakat Iban masih lagi ada yang tiada agama (ateis), penganut kristian, hindu atau budha kerana apabila wanita dalam sesebuah keluarga berkahwin dengan lelaki yang ada agama terutamanya agama Islam, mereka perlu mengikut agama suami dan perlu tukar agama tetapi tidak melibatkan keluarga wanita tersebut dan keluarga wanita masih bebas untuk anuti apa-apa agama kecuali anak perempuan mereka yang telah berkahwin. Tetapi ada juga sesetengah wanita yang berkahwin dengan lelaki berbangsa Cina atau India dan terpulang pula kepada si suami untuk tukar agama jika ingin mengikut agama si isteri.

Bagi soalan berikutnya, kami bertanya mengenai nilai kekeluargaan kepada Vivian dan dia mengatakan bahawa didikan dia di rumah oleh ibu dan ayahnya adalah sama seperti setiap bangsa yang semua ibu bapa akan mengajar anak-anak supaya melakukan kebaikan dan menjauhi kejahatan. Bagi aspek perkahwinan pula, keluarga Vivian tidak ada sebarang masalah jika mengamalkan amalgasi iaitu perkahwinan campur dengan bangsa lain.

Menurut Vivian sebagai penganut Kristian Roman Katolik, terdapat 10 prinsip yang perlu diikut dan diamalkan oleh penganutnya iaitu:

            1)  Tidak boleh ada Tuhan lain selain Jesus.   
            2)  Tidak boleh menggambarkan Jesus dengan gambaran lain.
            3)  Tidak boleh menggunakan nama Tuhan untuk
            4)  Sembahyang pada hari minggu (hari Sabbath).
            5)  Menghormati ibubapa.
            6)  Tidak boleh membunuh orang.   
            7)  Tidak boleh berzina.
            8)  Tidak boleh mencuri.
            9)  Tidak boleh menjadi saksi untuk menipu orang lain.
           10)  Tidak boleh murtad.

Diceritakan lagi Vivian sebelum ini merupakan seorang ateis iaitu tiada agama dan setelah Tingkatan 4 barulah dia bertukar agama kepada Kristian Arsi kerana mengikut keturunan asal keluarga Vivian. Dia perlu melalui banyak proses dan antaranya proses pembaptisan sebelum diterima menjadi Kristian dan dia perlu pergi ke Sunday School iaitu seperti kuliah di gereja untuk mempelajari agama Kristian dan baru-baru ini dia baru sahaja diterima sebagai seorang Kristian mengikut Rights of Acceptance iaitu ritual penerimaan di gereja. Vivian juga menukar agama dengan rela hati dan percaya bahawa hidup akan tenang dengan memilih agama Kristian dan akan dapat hidup kekal seperti yang dijanjikan oleh Tuhan Jesus.

Akhir sekali, Vivian menyatakan persepsinya terhadap agama Islam adalah seperti agama lain juga iaitu mewajibkan setiap umatnya untuk memiliki keperibadian yang mulia dan menghormati agama-agama lain.

Diakhir pertemuan, kami mengucapkan ribuan terima kasih kepada Vivian kerana sudi  meluangkan masa bersama kami dan memberikan segala maklumat dengan jelas kepada kami. JJJ


                                            Sesi temuramah bersama Vivian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan